Akit egyszer megcsap a kerozingőz, nem szabadul… szokták mondani a légiközlekedésben dolgozók… És tényleg!
Rendkívüli addikcióval viseltetek a téma iránt mivel a repülés egészen közelről része az életemnek. Ezért nem is volt kérdés, hogy egyszer el kell hoznom Nektek a világ legaranyosabb, legszebb és leginkább figyelemreméltó reptereit.
Ebben a pillanatban is nagyjából 800.000 ember ül repülőgépeken. Így egyértelmű, hogy minden képzeletünket felülmúlja, hányan ülnek repülőre a világon egy óra alatt, vagy egy nap alatt. Az utasok millióit pedig repülőterek százezreinek kell kiszolgálnia… Hiába dolgoztak keményen a legjobb építészmérnökök, nincs könnyű dolguk. Egy repülőtéri épülettel aligha esnek szerelembe az utasok. Jó, ha egy-egy pillantást vetnek ezekre az egyébként különleges építészeti csodákra.
Ezúttal azonban nem az utasforgalom nagysága, a földi kiszolgálás minősége, esetleg a lounge-ok színvonala vagy az egyéb reptéri szolgáltatások milyensége gyűjtötte egy csokorba ezeket a repülőtereket. Ezúttal a szépség dominált.
Gyönyörű fotósorozat következik, tessék kényelmesen hátradőlni, felszállunk!
1. Chek Lap Kok (Hong Kong International) Terminal 1, Hong Kong
Ez a hatalmas, szellős és elegáns épületet 1997-ben adták át, amikor is Hong Kong a Kínai Népköztársasághoz került, noha a megnyitó ünnepségre csak 1 évvel később került sor. Az óriási 1-es terminál, mely egy óriásgépet formáz Hong Kong egy földnyúlványán fekszik. A Chep Lap Kok karaterét a könnyed fém- és üvegtetők, a világos utasjárdák, a gondosan szabályozott nappali fény, a pazar kilátás a légi járművekre, és a hatalmas központi “piactér” adják.
2. General Cesareo L Berisso International Airport, Montevideo, Uruguay
Ismertebb nevén a “Carrasco” – melyet a Montevideo-tól 15 km-re elhelyezkedő külvárosról neveztek el, ahol maga a reptér is található – nemcsak növekvő forgalma, hanem a 2009-ben megnyitott új, kifinomult és elegáns terminálépülete miatt került a nemzetközi érdeklődés középpontjába. Az uruguay-i születésű, de New York-ban élő tervező, Rafael Vinoly egy 365 méteres íves tető alá tervezte a reptér minden kiszolgálóegységét. A reptér belsejét elárasztja a fény, az étteremből és a tető alatt elhelyezkedő nyitott teraszról az utasok és a látogatók kitekinthetnek az előttük elterülő tájra, valamint megcsodálhatják a felszálló-és leszálló gépeket.
3. Giovanni Nicelli Airport, Velence
Európa egyik legelragadóbb városi reptere a Velencei Lidón található. A Szent Márk térről vízi taxival pár perc alatt megközelíthető reptér a Marco Polo nemzetközi reptérrel szemben, a lagúna másik oldalán helyezkedik el. Az 1935-ben épült, meglepően helyes kis terminálépületben az érkező-és induló várót egy hatalmas zongora díszíti, melyet Tato (Guglielmo Sansoni) futurista művész mozgalmas falfreskói vesznek körül. A középköri templommal és más történelmi épületekkel körülvett reptér gyalog, kerékpárral és hajóval is megközelíthető.
4. Long Beach Airport, California, USA
A repülőtér Long Beach-től kb. 5 km-re északkeletre található. A 29 km-re található Los Angeles nemzetközi reptérrel szemben ez egy nyugodt és kellemes alternatíva lehet az utazóknak. 2012 decemberében a repteret 136 millió dolláros költségvetéssel felújították, természetesen meghagyva az épület csodás Art Deco stílusát. Az utasok kényelmét szolgálják az kültéri, tűzrakásra is alkalmas étkezők, éttermek; a 2000 férőhelyes parkoló és egy hatalmas pálmakert a terminálon belül.
5. Barra Airport, Skócia
A skóciai Külső-Hebridák egyik szigetén fekvő Barra repülőtér az egyetlen olyan, melynek forgalma az árapálytól függ és kifutópályája a tengerpart. Ha szereted az egyedi, régimódi és fapados élményeket, akkor egészen biztosan nemcsak a táj nyűgöz le majd, hanem a vízben guruló, majd a skóciai eget szántó hidroplánok látványa is. Romantikusok előnyben! 🙂
6. Kansai International Airport, Terminal 1, Osaka, Japán
Ez az Osakai-öbölben található 4 km x 2,5 km nagyságú mesterséges szigetre épült repülőtér jelentős utasforgalmat bonyolít le. Az ambiciózus és kolosszálisan drága tervek megvalósulása és 1995-ös megnyitása annak volt köszönhető, hogy sem hajlandóság, sem pedig hely nem volt egy új Japán repülőtér megépítésére. A világ talán leghosszabb épülete, az 1,7 km hosszú 1-es Terminál elegáns, világos, sőt még a földrengés-és tájfunbiztos is. Az 1995-ben lesúlytó Kobe földrengés epicentruma mindössze 20 km-re volt a reptértől, ami érintetlenül megúszta a tragédiát – nem történt sérülés az ott tartózkodók között, de még az üvegablakok sem törtek ki – míg a szárazföldön 6434 ember lelte halálát.
7. Courchevel Airport, Franciaország
Ez a reptér, melyet 1961-ben nyitották meg azzal a céllal, hogy a Francia Alpok egyik legkiválóbb síüdülőjét, Courchevel-t népszerűsítse – próbára teszi a pilótákat. Nemcsak a magas hegyekkel és a mély völgyekkel kell megküzdeniük, de a 18,5 fokos lejtős hegyoldalba épített rövid leszállópályával is. Ez a leszálló gépeket hihetetlen gyorsan lelassítja, a pilótafülkéből ijesztő a kilátás. A felszállás völgymenetben történik, a gépek rekord idő alatt a szelek szárnyára kapnak. A pilótáknak különleges képesítésre van szükségük, hogy itt repülhessenek.
8. Queen Tamar Airport, Mestia, Grúzia
Mestia, a kis síparadicsom Grúzia északnyugati részén, 1500 méteren magasan fekszik a Kaukázus hegységben. Templomjai és erődjei az Unesco Világörökség részét képezik. A bizarr kinézetű, 3 különböző irányba nyúló acél és üvegszerkezetű új terminál Jurgen Mayer-Hermann német művész és építész munkáját dicséri. A fekete-fehér épület a kíváncsiskodókat hivatott vonzani, valamint Mestia-t a modern világ térképére helyezni.
9. Dammam King Fahd International Airport, Dammam, Szaúd-Arábia
Dammam a világ olajban egyik leggazdagabb városa. A reptere valószínűleg a legnagyobb a világon, bár ezt inkább csak arra a földterületre mondhatjuk, amit elfoglal: a megszámlálhatatlan hold sivatagot, mely elnyúlik egészek a Perzsa-öbölig. Tervezését japán mérnökök kezdték 1976-ban, de a kereskedelmi forgalomnak teljes egészében csak 1999-ben adták át. Az Öbölháború alatt katonai bázisként szolgált. A Dammam városától 50 km-re fekvő repteret egy tevékkel és beduin sátrakkal szegélyezett sivatagi úton lehet megközelíteni. Ezek a hagyományos arab élet jellegzetességei. A fényűző királyi terminált ritkán használják, és összességében ez a monumentális repülőtér rendkívül csendes.
10. Hajj Terminal, King Abdul Aziz Airport, Jeddah
A hatalmas, régimódi stílusú és rendezett sorokban álló sátorrengeteg a reptéri terminálok között talán a legmeghökkentőbb és igazán megbabonázó látványt nyújt. Az teszi különlegessé ezt a repteret, hogy minden évben kizárólag a Hajj (ejtsd: Hádzs) 6 hetes időszaka alatt használják, amikor is muszlimok milliói repülnek Jeddah-ba útban a 70 km-re fekvő Mekka felé, ahol is leróják éves zarándokútjukat. A tervezők briliáns ötlettel által elő: a 210 sátor – melyeket hatalmas 45 méteres rudak közé feszítettek ki – modern, teflonbevonatú üveggyapotból készült, remek ventilációt biztosít és gigantikus napernyőként is szolgál. Az itt várakozó zarándokok gyakran főznek is, így a hely inkább hasonlít egy arab soukra (bazár), mint egy reptéri terminálra.
Happy landing! 🙂
forrás: bbc.com
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: