patentblog

A szépség mítosza: borda-divat [Első rész]

A 21. század igazi mítosz-gyár. Ha tekintetünket felgyorsult világunk teremtette mítoszok végtelen tengerére vetjük, ámulva nyugtázhatjuk, hogy számba sem tudjuk venni őket. Olyanokat is mítoszként aposztrofálunk, melyeknek aligha van köze a szó eredeti értelmében vett mítoszhoz. A gyártósor szakadatlanul működik.

A modern kultúra ontotta mítoszok egyike a szépség mítosza. Lévén ez a mítosz tág vizsgálódási terület, számtalan vetülete elemezhető lenne, úgy mint az egészséghez, a tisztálkodáshoz, a testedzéshez, vagy a divathoz fűződő viszonya, ám mivel erőteljes érintkezési határokat mutat a  soványság mai mítoszával, fordítsuk figyelmünket a mítosz ezen alfajára.

anoreksiya

(A kép forrása: uniqplace.net)

Bármely divatmagazin címlapján helye lehet ennek a fotónak. Minden kétséget kizáróan lehetne egy szexis fehérnemű, egy trendi cipő, vagy akár egy minden eddiginél jobb, illatosabb, kíméletesebb sampon reklámfotója is. Első ránézésre több jelentést is hordozhat, ki-ki egyéni világlátása, művészi fogékonysága vagy képzelőereje folytán láthatja így is, úgy is. Vagy lehet egyszerűen csak egy fotó. Egy vékony, valószínűleg gyönyörű fiatal lányt ábrázoló fotó, hosszú, göndör hajzuhatag – mely sejtelmesen takarja az arcot – exkluzív fehérnemű, nőiességét hangsúlyozó csipkés combfix,  harisnyakötő. A koszos betonon négykézlábra ereszkedett modell – vagy csak egy vékony, fiatal lány –  magas szárú sportcipője ugyan kissé ambivalens érzéseket indíthat el, feltéve ha ezt nem tekintjük nőies kiegészítőnek, ám mindezzel együtt az összhatás mégsem kelt visszatetsző látszatot. Sőt, sokkal inkább letisztultságot, nemes egyszerűséget, légiességet, szabadságot sugall – első pillantásra. A kép színvilága sem mutat mást: a szürke és fehér színárnyalatok tökéletes összhangban vannak a puritán fotón, noha kissé rideggé teszik azt. Talán nem véletlenül. De valami mégsem zavaró ezen a képen…

Napjaink és az elmúlt néhány évtized szépségideáljához hasonló női alakot látjuk a képen. (Sajnos…)

A divatfotók természetüket tekintve valóságosak ugyan, hiszen hús-vér (hol is van a hús?) emberek néznek vissza ránk a különböző divatmagazinok címlapjairól, az óriásplakátokról, sőt még a TV-reklámok „illatos, krémes” snittjeiből is – ám gyakorta kapjuk fel fejünket valószerűtlen és már-már meghökkentő mivoltukon. Valóban szép látványt nyújt egy egészségtelenül vékony, azaz anorexiás modell akinek a combja alig vastagabb a karjánál?

Ítélethirdetés helyett álljon itt egy gondolat: ez a kép él a nőkben, mint szépségideál, melynek elérése vagy legalább a rá való hasonlítás került a mai modern fiatal női lét központi kérdéseinek előkelő helyére. Mesterségesen létrehozott modern mítoszaink egyike lett a sovány „szépség” mítosza, mellyel mindenáron azonosulni szeretnénk.

A mérhetetlen és folyamatos képi áradat, amely észrevétlenül és szinte feltűnés nélkül hálózza be mindennapjainkat, férkőzik tudatalattinkba, hogy megkezdhesse hatékony munkálkodását emberi önértékelésünk lerombolása érdekében, könnyen tévútra vezetheti az embert. Téveszméink, hamis énképünk kialakulása nem a véletlen műve.

Évtizedek óta a soványság mítosza lengi körül a női társadalmat. A fogyasztói társadalom széles körben elterjedt mítosza ez, ám elsősorban a fiatal és a fiatal felnőtt nők körében terjed vírusként, de nem ritka gyermekkori megjelenése sem. Nincs ebben semmi természetfeletti, nagyon is földi, evilági mítoszról beszélhetünk. Ezt sugározza a szépségipar, ezzel azonosulnak a celeb világ csont sovány „sztárjai” ( a mítosz-gyár sztárokat is gyárt) – elrettentő példákkal különösen külföldön találkozhatunk –, a tömegkommunikáció ontotta, manipuláción alapuló szépség-reklámok pedig egyre jobban felerősítik a soványság és szépség utáni vágyat.

Egyetlen üdítő kivétel volt a Dove „Fogadd el önmagad!” kampánya, mely nyíltan kiállt a természetes női szépség mellett. Végre nem a „tökéletes”, hibátlanul vékony, (agyonretusált) női alakok, hanem életvidám, természetes nők mosolyogtak a képekről, akik vállalva önmagukat álltak fényképezőgép elé, nagyon is kézzelfogható valóságdarabot, szép női testünket szimbolizálva. A kezdeményezés azonban sajnos kérészéletűnek bizonyult, hiteles volta pontosan emiatt kérdéses, no meg persze a mai pénzközpontú világban nagy valószínűséggel nem váltotta be a hozzá fűződő anyagi elvárásokat sem. Mindenesetre a soványság-mítosz életében egy pillanatnyi ellen-mítosz-ként felvillanva ezt az üzenetet is magunkévá tehettük.

Hát nem szépek ezek a nők?

Dove-Real-Beauty-Campaign

(A kép forrása: visiblemeasures.com)

Folyt. köv.

Kommentek

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!